En vandringsspindel har fångat en groda

Bild:
Pascal Title, Amphibian & Reptile Conservation

Stora småkryp äter små ryggradsdjur

Oväntat många grodor, ormar, ödlor och till och med små däggdjur blir offer för hungriga fågelspindlar och andra leddjur i Sydamerikas regnskogar. OBS varning för starka bilder.

2019-02-28

Det finns gott om ryggradsdjur som äter småkryp som spindlar och andra leddjur. Men i en ny studie publicerad i Amphibian and reptile conservation ger ett internationell forskarteam 15 exempel på det omvända förhållandet; spindlar och andra leddjur i som äter ryggradsdjur. Exemplen kommer från Amazonas.

Fågelspindlar av släktet Pamphobeteus kan bli stora som tallrikar. Forskarna har sett en sådan spindel döda och bära iväg en pungråtta (ett mindre däggdjur).

En fågelspindel bär iväg på en pungråtta som den har dödat.

Bild:
Maggie Grundler, Amphibian & Reptile Conservation

Forskarna har även dokumenterat spindlar som dödar och äter grodor, ödlor och mindre ormar.

Forskarna har också bevittnat att tusenfotingar av släktet Scolopendridae attackerar och äter ormar. En annan oväntad observation var en jätteskinnbagge (en vattenlevande skalbagge) som kalasade på en groda.

Forskarna bakom studien menar att de stora leddjurens jakt sannolikt är en underskattad dödsorsak hos regnskogens mindre ryggradsdjur. Det kan innebära att näringsvävarna i det här ekosystemen är mer komplicerade än vad man tidigare antagit och att de därför behöver studeras mer ingående.