Illustration av hur det kan se ut när BepiColombo närmar sig Merkurius år 2025.

Bild:
ESA

Svenska instrument ska lösa Merkurius gåtor

Rymdfarkosten BepiColombo sändes natten till lördag 20 oktober upp med en raket från Franska Gyuana, och har nu påbörjat sin sju år långa resa mot planeten Merkurius. Ombord finns tre svenskbyggda instrument.

2018-10-20

Merkurius är liten och stenig, och den av planeterna i solsystemet som kretsar närmast solen. Den är fortfarande ganska outforskad. Bara två rymdsonder har besökt planeten. Den första var Mariner 10 som gjorde två förbiflygningar på 1970-talet. Den andra hette Messenger och passerade planeten två gånger innan den lade sig i omloppsbana 2011--2015.

Nu blir BepiColombos uppdrag bland annat att utforska planetens gåtfulla magnetfält. Trots att Merkurius är så liten att den sannolikt inte har någon flytande kärna som kan röra sig och ge en dynamoeffekt, så har den ett relativt starkt magnetfält.

En annan spännande möjlighet blir att göra noggranna mätningar av Merkurius bana för att testa detaljer i Einsteins allmänna relativitetsteori. Eftersom Merkurius befinner sig så nära solen påverkas den mer än andra planeter av solens gravitation.

Väl framme kommer BepiColombo att dela upp sig i två satelliter som kommer att kretsa på olika avstånd från ytan. Det finns totalt 16 avancerade experiment ombord på de båda satelliterna, varav tre har konstruerats av forskare på svenska Institutet för rymdfysik i Uppsala och Kiruna. De svenska instrumenten ska studera partiklar och elektriska fält för att visa hur partiklarna i solvinden påverkar planetens yta och samverkar med den extremt tunna och flyktiga atmosfären.