provrör och kolvar med färgglada kemikalier på ett papper med det periodiska systemet

Det periodiska systemets struktur förändras om grundämnenas atomer utsätts för högt tryck.

Bild:
Istock.

Tilltryckta atomer ger ny kemi

Atomer beter sig helt annorlunda när de pressas ihop under höga tryck, långt över de tryck som vi upplever här här på jordens yta. Nu har forskare lagt fram en modell som beskriver vad som händer när kemin ställs på huvudet under press.

2019-08-16

– En häftig sak är att det periodiska systemets struktur ändras vid extrema tryck. De flesta alkalimetaller förvandlas till exempel till övergångsmetaller, säger Martin Rahm, forskare på Chalmers som har arbetat med att ta fram den nya modellen.

Det periodiska systemet fyller 150 år i år, och utvecklas alltså fortfarande.

När kemin ändras under extrema tryckförhållanden kan det bildas kemiska föreningar och kristallstrukturer som annars är omöjliga – till exempel metalliskt väte eller annorlunda supraledare som leder ström utan motstånd.

Kemi handlar om hur atomer reagerar med varandra. Vilka kemiska reaktioner som kan inträffa bestäms av atomernas elektroner, och det är elektronernas banor som förändras med trycket.

Ett viktigt tal i kemin är elektronegativiteten, som anger hur starkt en atom tenderar att dra till sig nya elektroner. Genom att ha koll på elektronegativiteten kan kemister skaffa sig en intuitiv uppfattning om hur olika atomslag reagerar med varandra. Men om intuitionen baseras på egenskaperna under vardagliga förhållanden gäller den inte under extrema tryck. Då kommer den nya modellen till nytta, genom att tala om hur elektronegativiteten ändras.