Det stämmer inte att cellernas kraftverk, mitokondrierna, alltid är ett arv från mamma.

Bild:
iStock

Vissa fäder ger barnen extra arvsmassa

Enligt läroböckerna ärver alla barn sina mitokondrier – cellernas inre kraftverk – enbart från sin mamma. Men det är fel.

2019-01-14

En fyraårig pojke med svaga och ömmande muskler hamnade på ett sjukhus i Cincinnati, USA. Läkarna misstänkte att det var något fel på hans mitokondrier, bakterieliknande strukturer inuti kroppens celler som sköter omsättningen av energi.

Mitokondrierna är kända för att gå i arv på mödernet. Det är något som släktforskare utnyttjar för att följa kvinnliga släktlinjer bakåt i tiden. Men det visade sig att den fyraårige pojken hade mitokondrier från både sin mamma och sin pappa, enligt en rapport i tidskriften PNAS.

Författarna beskriver sammanlagt sjutton individer från tre olika familjer som ärvt mellan en fjärdedel och tre fjärdedelar av sina mitokondrier från sin pappa.

– Det är väldigt sällsynt. Vi bedömer att det påverkar en person av ungefär tio tusen, säger Taosheng Huang, medicinsk genetiker vid Cincinnati Children’s Hospital Medical Center.

Mitokondrier innehåller en egen uppsättning gener som är skild från kromosomernas arvsmassa. I en äggcell förstörs normalt alla mitokondrier som kommit in via spermien.

Ännu finns inga belägg för att någon människa ärvt alla sina mitokondrier från sin pappa. Enligt Taosheng Huang betyder det att släktforskare även i fortsättningen kan utgå från att gentester av mitokondriernas arvsmassa ger en korrekt bild av kvinnliga släktlinjer.