Luftföroreningar som är bra för hälsan?

En nyligen publicerad studie visar att luftföroreningar, som är ett av de största hälsoproblemen i världen, också kan ha följdeffekter som i vissa fall gör att de räddar liv.

Smutsig luft i storstäder dödar uppemot en miljon människor varje år. Eldning inomhus i fattiga länder orsakar ytterligare två miljoner dödsfall. Men rökpartiklarna som virvlar runt i atmosfären har också en stor fördel – de reflekterar bort en del av solstrålningen och kyler därmed av planeten. Eftersom jordens ekosystem är pressade av den pågående uppvärmningen gynnas folkhälsan av avkylningen. Alltså, samma luftföroreningspartiklar som skadar oss när vi andas in dem skyddar oss genom att de ger oss ett kallare klimat.

Vad är då att föredra? Att rädda liv genom att reducera skadliga ämnen i luften eller att göra det genom att behålla dem och leva på en något svalare planet. I många fall är svaret enkelt. Sotig rök inomhus gör stor skada på dem som utsätts men har liten effekt på klimatet. Samma gäller utsläpp från biltrafik i tätbefolkade områden. Fast hur är det med mer avlägsna utsläppskällor, såsom fartyg långt ute till havs?

Utsläpp från båtar i internationell trafik dödade runt 60 000 människor år 2000. Samma utsläpp gjorde att temperaturen var ungefär 0,05°C kallare på jorden. Inte mycket kan tyckas, men tack vare denna avkylning räddades sannolikt minst 20 000 liv genom minskad sjukdomsspridning, bättre skördar, mildare värmeböljor och lindrigare översvämningar.

En del forskare menar att avkylningen från fartygsröken var betydligt större – kanske 0,3°C eller mer. I så fall undveks över 100 000 dödsfall. Då är det plötsligt svårt att avgöra om de giftiga avgaserna från båtar är positiva eller negativa för hälsan ur ett globalt perspektiv.

Det finns en geografisk orättvisa när det gäller partiklar i luften. Den industrialiserade delen av världen lider av bristande luftkvalitet och sjukdomarna som följer, men är ännu så länge relativt motståndskraftig mot uppvärmningen. I fattigare länder är det klimatförändringarna som är den dominerande hälsofaran. Skulle båtarna rena sina utsläpp räddar det liv i västvärlden samtidigt som utvecklingsländerna får ännu lite svårare att klara sig.

Ju mer temperaturen stiger desto viktigare blir det att behålla de kylande partiklarna i luften. Reduceras inte växthusgaserna måste vi kanske i framtiden tvingas acceptera att andas in hälsofarliga partiklar för att inte drabbas av de ännu värre effekterna från global uppvärmning.

*********************************************
Originalpublikationen kan läsas [här](http://www.atmos-chem-phys.org/10/9441/2010/acp-10-9441-2010.pdf). Sitter du vid en dator som har tillgång till Nature-tidskrifterna finns också en kort sammanfattning [här](http://www.nature.com/nclimate/2010/101102/full/nclimate1004.html).

[*Jakob Löndahl*](http://www.eat.lth.se/personal/loendahl_jakob/)