Rädda världen – i rymden?

I DN idag står det både om planerna på nya Brittiska kärnvapen och om Nordkoreas plutoniumtillverkning. Det var länge sedan kärnvapenfrågorna var på tapeten – det kalla krigets dagar är nästan bortglömda trots att det knappast blir färre kärnvapen(länder) i världen.Torbjörn Tännsjö menade på DN debatt härom månaden att Fuglesangs främsta insats inte var som rymdrörmokare. Nej, vi måste sända ut människor i rymden för att förbättra universum självt, menar Tännsjö, och fortsätter:´Vår viktigaste moraliska uppgift är att se till att livet går vidare´. Vi måste alltså i sann Science-Fiction-anda kolonisera rymden eftersom det inte är omöjligt att ’allt liv på jorden kommer att utsläckas genom ett nukleärt harmageddon´.Samma domedagsprofior och Noaks-ark-princip kunde man hitta hos svenska vetenskapsmän under kalla kriget. Bloggande vetenskapshistorikern Gustav Holmberg berättar i sin uppsats ”Människoartens utplåning kan inte uteslutas’ (pdf) hur han hittat brevkopior från den då åldrade astronomer Yngve Öhman. Öhman försöker i brev till Reagan och Andropov förespråka underjordiska skyddsrum där en spillra av mänskligheten ändå skulle överleva ett kärnvapenkrig.Tankegångarna känns gammelmodiga – men vad är egentligen nytt under solen?