Snabba nyheter om korta rymdblixtar

För Gammablixtforskarna gäller det att vara snabb. Men inte för snabb. Efter 30 års funderade lyckades man häromåret visa att vissa gammablixtar hör samman med supernovor. Men de korta gammablixtarnas ursprung är okänt. I måndags fick så den nya SWIFT-satelliten syn på en kort gammablixt. En knapp minut senare hade teleskopet fångat även en röntgensignal, och med E-post till all världens astronomer drog sökandet efter grb050509b igång med flera stora markbundna teleskop. En första indikation visade att blixten kom från en gammal galax dryga 2 miljarder ljusår bort. Det passade utmärkt med de teorier som menar att korta gammablixtar kommer från två tunga neutronstjärnor som smälts samman till ett svart hål. Tidskriften Nature gick ut med nyheten igår, och i SvD kan vi läsa att ”Födelsen av ett svart hål fotades”. Idag visar nya bilder av denna galax att den inte alls verkar förändras i ljustyrka, vilket man förväntar sig efter ett gammablixtutbrott. Kanske är vi tillbaka på ruta ett. De korta gammablixtarnas gåta kvarstår.