Tjernobyl och skolresultat

Text Johan Falk
Publicerad

Jag hörde i torsdags och fredags Sveriges radios ekonyheter och vetenskapsnyheter rapportera om forskning som visar att barn fått sämre studieresultat till följd av Tjernobylkatastrofen, förutsatt att barnen var 8-25 veckor gamla foster då olyckan inträffade. (Läs även TT:s telegram t. ex. här.)Rapporteringen fick mig att undra över ett antal saker. Först: Är slutbetyg från högstadiet ett lämpligt sätt att mäta mental utveckling? Bekräftades de lägre resultaten även i betyg från andra årskurser?Sedan: Hur många samband undersökte forskarna? Med 560 000 skolbarn, många olika regioner, och dessutom födelseår 1983 till 1988 vore det anmärkningsvärt om de inte hittar något statistiskt signifigant samband med Tjernobylkatastrofen. (Den vanligaste gränsen för statistisk signifikans är 0,01 – vilket betyder att resultaten i ett fall av hundra uppstår av slump.)Till slut: Hur kommer det sig att det är ekonomer som gör undersökningen? Och varför uttalar sig ekonomer om att foster i den åldern är i en avgörande utvecklingsfas för hjärnan? Om detta var deras teori, varför undersöker de alla barn födda 1983 till 1988?Ekot och vetenskapsradion säger mycket riktigt att forskningen är ”hittills opublicerad” i någon vetenskaplig tidskrift. Men enlligt mig pekar det snarare på att forskningen är tveksam än att SR hittat sig ett scoop. Men, det är klart, det är lätt att göra rubriker med ordet Tjernobyl. (En mer balanserad rapportering av forskningen kan du läsa här eller här.)

Text Johan Falk
Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor