Notiser av Anders Nilsson

I januari är det exakt 100 år sedan den första sprutan med insulin gavs till en diabetespatient. I dag ges insulin via pump till totalt omkring 10 000 personer i Sverige.
Förr skulle regnkläder bara vara täta. I dag förväntar vi oss att de ska stoppa vatten men inte luft.
På sensommaren 2021 drabbade orkanen Ida Karibien och USA. Ida var en tropisk cyklon och mellan juni och november bildas många tropiska cykloner på Nordatlanten. Global uppvärmning kan leda till att de mycket kraftiga cyklonerna blir fler. Prenumerera på Forskning & Framsteg! Tidskriften med faktakollade och ögonöppnande reportage och vetenskapsnyheter utkommer med 10 nummer per år. Prenumerera
Många djur, och vissa bakterier och växter, kan uppfatta magnetism. Forskarna tror att de använder två olika sinnen – ett för riktning och ett för position. F&F förklarar med grafik.
Stommen är skyskrapans skelett, som ger stabilitet åt byggnaden även vid storm och jordbävning. Vissa skyskrapor har ett inre skelett, som däggdjur. Andra har ett exoskelett, i likhet med insekter och andra leddjur. Prenumerera på Forskning & Framsteg! Tidskriften med faktakollade och ögonöppnande reportage och vetenskapsnyheter utkommer med 10 nummer per år. Prenumerera
Miljöfarligt avfall sorteras i mer än 50 olika kategorier. Färg, lack och lim är den överlägset största kategorin från hushåll. Men vad händer med avfallet som lämnas in?
Våren 2020 samlade europeisk polis in miljontals meddelanden från den ­undre världen. F&F förklarar hur kommunikationstjänsten Encrochat var konstruerad – och hur polisen ändå lyckades hacka tjänsten.
I varje nummer av Forskning & Framsteg förklarar vi hur något fenomen i vår vardag fungerar. Vad vill du veta nästa gång? Skriv till oss och berätta: fraga@fof.se Prenumerera på Forskning & Framsteg! Tidskriften med faktakollade och ögonöppnande reportage och vetenskapsnyheter utkommer med 10 nummer per år. Prenumerera
Monstervågor som höjer sig högt över omkringliggande vågor kan plötsligt bildas och försvinna på havet. Att de är kortlivade och ofta uppstår på djupt vatten gör att de skiljer sig från tsunamier, som kan färdas många mil och mest märks på grunt vatten. Monstervågor uppstår antagligen på haven varje dag. På satellitbilder tagna under tre veckor hittade forskare tio monstervågor som var minst 25 meter höga. Prenumerera på Forskning & Framsteg! Tidskriften med faktakollade och ögonöppnande reportage och vetenskapsnyheter utkommer med 10 nummer per år. Prenumerera
Bank-id har blivit det vanligaste sättet att identifiera sig på nätet hos banker, myndigheter och i andra sammanhang där säkerhetskraven är höga. Men vad är det som gör det säkert?