Notiser av Eva Magnusson

Nervtrådar som växer ut efter en handskada hamnar inte alltid rätt, trots allt bättre mikrokirurgiska metoder.
Varför är bilden av lapplisan så negativ? Det frågade sig Anna Lundberg, doktorand vid Tema Genus vid Linköpings universitet. Svaret är att lapplisan inte passar in i mönstret.
Allt fler elever går ut grundskolan utan att vara godkända i matematik. År 1998 var 5,3 procent inte godkända, år 2000 hade siffran ökat till 6,8 procent.
En rökare kostar skattebetalarna 830 000 mer under sin livstid än en person som aldrig har rökt.
Praktiska tips om hur man skapar utrymme. För att se Mona Lisa djupt i ögonen och förundras över mötet krävs att man stannar upp. Den som hetsar får inga starka, omvälvande upplevelser.
Praktiska komplement i rätt kultur. Denna handbok tar fasta på svenskars speciella problem med engelska, och förklaringarna utgår från språkets kulturella sammanhang.
Vackra kartor och ritningar från en annan tid. Inom stormakten Sverige på 1600-talet var behovet stort av detaljerade gränskartor och ritningar över fästningarna.
Ridkonsten var högt utvecklad vid tiden för slaget vid Hastings år 1066, enligt arkeologen Anneli Sundkvist.
Det blir allt vanligare att brottslingar avslöjas genom de biologiska spår som de lämnar. Så var det med polismorden i Malexander, styckmordet i Riddarfjärden och dubbelmordet i Skarpnäck.
Langustern finns i haven och på restaurangmenyer världen över, men inte i svenska vatten.