Notiser av Jens Ergon

Entanglement eller "hoptrassling" är kvantfysikaliskt fenomen som rönt allt större intresse på senare år.
Hur det gick till när jordens atmosfär för drygt två miljarder år sedan blev syrerik har länge varit omtvistat.
Australiska forskare berättar i septembernumret av tidskriften Chaos om de första tecknen som tyder på att hjärnans nervceller utnyttjar kaosfenomen.
Astronomer har med det rymdburna radioteleskopet SWAS (Submillimeter Wave Astronomy Satellite) upptäckt vatten kring den döende stjärnan CW Leonis, 500 ljusår bort.
Svarta hål liknas ofta vid ett slags malström som suger in allt som kommer i dess väg - till och med ljus. Just därför är de också notoriskt svåra att se.
I mars i år publicerades en upptäckt som kan innebära det största genombrottet i forskningen om supraledning sedan den Nobelprisbelönade upptäckten av s k högtemperatursupraledare år 1986.
Forskare vid University of Colorado har med hjälp av rymdteleskopet Hubble studerat de stoftskivor som omger nybildade stjärnor i Orionnebulosan.
I början av april kunde solforskarna notera de starkaste energiutbrotten på solytan - s k flares - på mycket länge.
Brittiska forskare har lyckats ta fram den första välfungerande laserdioden tillverkad av kisel.
Att en asteroid- eller kometkollision kan ha legat bakom dinosauriernas utdöende för 65 miljoner år sedan är ingen nyhet.