Billigare supraledare

En meter supraledare tillverkas på mindre än en minut.
Text Jens Ergon

Det är supraledarforskarnas dröm att kunna tillverka billiga supraledare som fungerar vid någorlunda höga temperaturer. Med ”någorlunda höga temperaturer” menas här 77 grader ovan den absoluta nollpunkten – inte vidare varmt kan tyckas, men tillräckligt för att sådana supraledare ska kunna fungera med hjälp av kylning med flytande kväve.

Vid Los Alamos-laboratoriet i USA lyckades fysiker för fem år sedan tillverka långa band av s k högtemperatursupraledare. Nu har de förfinat sin tillverkningsmetod genom upptäckten att det går att byta ut det zinklager som man hade i supraledaren mot ett mycket tunt lager magnesiumoxid. Detta snabbar på tillverkningsprocessen avsevärt och gör att en meter supraledare nu kan tillverkas på mindre än en minut.

Forskarna karakteriserar genombrottet som ett stort steg mot att göra den här sortens supraledare kommersiellt slagkraftiga. Om marknaden gillar idéerna lär Los Alamos-forskarna ha sitt på det torra. Världsmarknaden för supraledare bedöms år 2020 omsätta 500 miljarder kronor.

Text Jens Ergon