Smarta geler hjälper nerver

Lockämnen får nervtrådar att växa mot rätt mål efter operation.

Nervtrådar som växer ut efter en handskada hamnar inte alltid rätt, trots allt bättre mikrokirurgiska metoder. Om t ex en känselnerv växer fram till fel muskel kan resultatet bli att patienten rör vid något med pekfingret men känner beröringen i tummen.- Nervtrådar av olika slag ligger huller om buller i nerven, ungefär som i en elkabel, berättar biologen Helena Jerregård vid Hälsouniversitetet i Linköping.

Hon har nu tillverkat smarta geler som kan sortera nervtrådar och få dem att växa mot rätt mål. Dessa geler är flytande vid temperaturer över kroppstemperatur, men så fort de hamnar i kroppens vävnader stelnar de.

Helena Jerregård har tillverkat två slags geler, en med ämnen från muskelvävnad och en med ämnen från hudvävnad. Gelerna har placerats i ena änden av ett rör av silikon, och sedan har hon fört in en avskuren nerv i den andra änden. Nervtrådar växer på så sätt tills de når målet, vilket för de flesta känselnervers del är huden och för muskelnervernas del musklerna. Att metoden fungerar vet man genom experiment på råttor. I samband operationer där gelerna placeras in märks nervtrådarna, och man går in igen efter en tid för att kontrollera att de har växt ut och anslutit på rätt sätt.

Forskningen har bedrivits i den tvärvetenskapliga forskarskolan Forum Scientum. Fysikern Tobias Nyberg har bidragit med att få sorterade nervtrådar att möta elektroder som kan vidarebefordra nervimpulser. Slutmålet är kännande handproteser.