Medvetna oförskämdheter på nätet

Missförstånd i elektroniska diskussioner beror ofta på brist på konventioner. Men alla oförskämdheter är inte omedvetna.
Publicerad

Vilka konventioner som gäller för e-post är forfarande inte lätt att veta. De regler som finns skrivna brukar kallas netikett, men de är allmänt hållna och ger inte alltid vägledning.

I diskussioner på Internet använder de flesta en talspråksliknande stil. Men utan tillgång till ögonkontakt och tonfall som man har när man talar, blir det ofta missförstånd och feltolkningar. Ett skämt kan i stället uppfattas som en förolämpning.

Ibolya Maricic, doktorand i engelska vid Växjö universitet, studerar hur diskussionen förs på engelska e-postlistor, och hon ser hur betydelsefulla artighetskoder hela tiden bryts. Dessutom kompliceras kommunikationen ytterligare eftersom alla deltagare inte har engelska som modersmål.

Alla oförskämdheter kan dock knappast ursäktas med språkförbistring eller med avsaknaden av konventioner, menar Ibolya Maricic. Mediet verkar befria deltagarna från deras hämningar. I och med att de inte träffar varandra slipper de ta ansvar för sina oförskämdheter, och de uttrycker sig därför på ett sätt som de annars inte skulle våga.

Hon konstaterar dock att de flesta är passiva. På listor med uppåt hundra personer deltar regelbundet bara en handfull i diskussionerna. Mönstret är att någon först gör ett provokativt utfall i ett kontroversiellt ämne, vilket leder till en konflikt. När deltagarna börjar förolämpa varandra och diskussionen urartat, träder den som leder diskussionslistan eller en av deltagarna in och försöker mildra tongångarna och byta ämne.

Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor