Kartläggning av proteiner möter misstro

Efter Hugo försöker nu företagsforskare slå rekord i proteinkartläggning.

Forskare på det amerikanska bioteknikföretaget Myriad i Salt Lake City lovar att de ska klara kartläggningen av människans proteiner på 3 år. Uppgiften handlar om att med avancerad teknik katalogisera de 300 000-400 000 proteinerna och deras funktioner och samverkan.

Hur ska det gå till? undrar andra forskare. Och jämför med de enorma insatser som krävdes för att kartlägga arvsmassans 30 000-40 000 gener i det nyligen avslutade Hugo-projektet.

Genuppsättningen är densamma från cell till cell. Annorlunda är det med cellens proteiner. Proteinerna är cellens ”arbetshästar”. Olika proteiner är olika aktiva från cell till cell, från stund till stund, under olika perioder av kroppens utveckling och under olika fysiologiska och hälsoförhållanden.

Vart och ett av kroppens proteiner antas samverka med 5 till 10 andra i olika uppgifter. Forskarna står alltså inför en gigantisk uppgift. Myriads forskare säger att de ändå ska lyckas kartlägga funktionerna och samarbetet proteinerna emellan. Tekniken de använder är en uppsnabbad variant av tidigare metoder att undersöka hur proteiner binder till varandra.