Europas urmödrar

DNA spårar släktskap mellan klaner.

Nittiofem procent av alla européer tillhör någon av sju genetiska klaner. Varje klan har en urmoder från vilken det går en obruten linje på mödernet fram till våra dagar. Den äldsta klanens urmoder levde för fyrtiofemtusen år sedan och den yngsta för tiotusen år sedan.

Bryan Sykes är professor i humangenetik vid University of Oxford. I början av 1990-talet fick han i uppdrag att försöka återvinna DNA ur benrester från den s k ismannen, ett lik som legat infruset i ismassorna i de italienska alperna i drygt femtusen år. Uppdraget fick honom att växla in på ett nytt spår, från medicinsk genetik till att forska om människans historia.

I boken berättar Bryan Sykes om sitt arbete under de tio år som gått sedan ismannen upptäcktes och om den slingrande väg som ledde fram slutsatserna om våra sju europeiska urmödrar.

Inne i våra celler finns arvsmassa inte bara i cellkärnan utan också i de s k mitokondrierna som försörjer cellen med kraft. Denna arvsmassa ärvs enbart på mödernet. Mutationshastigheten i mitokondriernas DNA har visat sig vara precis den rätta för att det ska gå att studera släktskap mellan människor under de senaste hundratusen åren, och indelningen i de sju klanerna baserar sig just på olikheterna i mitokondriernas DNA.

Evas sju döttrar