Kontaktlins i stället för blodprov

Ny teknik möjliggör att diabetiker kan se blodsockerhalten direkt i ögat.

Ett företag i Pittsburgh, USA, har hittat på ett nytt sätt att testa blodsockerhalten hos diabetiker. Det har utvecklat en lins som ändrar färg beroende på blodsockerhalten.

Idén bygger på en gel skapad av kemisten Sanford Asher vid universitetet i Pittsburgh. Gelen är fylld med extremt små plastkulor. Partiklarna formar ett nät som växer och krymper med gelen. Pittburghföretaget gjuter sedan kontaktlinser med denna gel tillsammans med ett protein som binder till glukos i tårvätskan. När sockerhalten i tårvätskan stiger sväller gelen och plastkulorna bryter ljuset annorlunda, vilket syns genom att den skiftar färg.

Företaget bakom uppfinningen hoppas kunna börja pröva produkten på människor i slutet av år 2002. Konkurrensen är dock hård. Redan i dag finns ett par produkter som mäter sockhalten i blodet utan att sticka hål på skinnet. Den senast är Glucowatch, en klockliknande apprat som ska kosta drygt 5 000 kronor och som mäter blodsockerhalten genom att suga ut blodockret med en låg elektrisk ström.