Lutande viloarbete

Simulering av tyngdlöshet skapar lata jobb.

Både Nasa och dess europeiska motsvarighet European Space Agency, ESA, söker försökskaniner som kan tänka sig att få betalt för att sova. Nasa söker både män och kvinnor i åldern 25 till 55, medan ESA begränsar sig till män mellan 25 och 45. För ESA:s experiment i Toulouse är det hela tre månader till sängs som står på anställningskontraktet. Nasa lockar bara med en månad.

Huvudet ska i båda fallen luta nedåt med sex grader, eftersom tidigare simuleringar visat att det är den lutning som bäst härmar effekterna av tyngdlöshet.Idén med experimenten är att utvärdera olika metoder för att motverka den i rymden hittills ofrånkomliga försvagningen av muskler och ben. Forskarna vill också studera urinproduktion, psyke och hur sömncykeln rubbas.

Under experimentens gång kommer försökspersonerna att genomgå tester, som mätning av skelettets densitet. De får läsa, spela spel, se på tv och använda datorer. Måltider serveras på sängen, men ingen får sitta upp för att äta.

– De flesta sökande är hur energiska som helst när de kommer hit. De vill använda tiden till att lära sig främmande språk, skriva böcker och allt möjligt annat, men det brukar sluta med att de inte gör någonting alls, berättar Nasas projektledare Fritz Moore.