Kylskåpet som drivs med magnetism

Extremt energisnål kylning om den nya legeringen håller vad forskarna lovar.

Gadolinium är ett sällsynt grundämne med en märklig men viktig egenskap: det blir varmt när det utsätts för ett magnetfält och svalnar när magnetfältet försvinner. Som gjort för att användas i stället för kompressorer i kylskåp!

Gadoliniums speciella egenskap har varit känd länge. Redan 1923 kom den nederländske fysikern och Nobelpristagaren Kamerlingh Onnes mindre än en grad från den absoluta nollpunkten med hjälp av gadoliniumsulfat. Men metallen är sällsynt och därför dyr. Den används bara i mycket speciella tillämpningar, t ex för avbildning med magnetisk resonanstomografi och i rymdfarkoster. För att få en tillräckligt kylande effekt krävs dessutom en relativt kraftig magnet, något som också det är antingen dyrt eller energikrävande.

Nu påstår dock forskare vid statliga Ames Laboratory i USA att de har lyckats skapa en legering med gadolinium som har samma positiva egenskaper som grundämnet självt, men som är betydligt billigare och enklare att framställa. Dessutom säger man sig ha skapat en permanentmagnet som också den är både billig och kraftfull.

Allt detta har man byggt in i ett kylskåp för hemmabruk. Visar sig prototypen hålla måttet, kommer det antagligen att bli ett extremt energisnålt och miljövänligt kylskåp. När vi kommer att kunna köpa ett magnetkylskåp är oklart, men priset kommer antagligen att vara betydligt högre än för konventionella kylskåp.