Bokanmälan: Universum i ett nötskal

Publicerad:

2002-07-01
För 13 år sedan skrev Stephen Hawking sin bok Kosmos som snabbt blev en bestseller.

I den framförde den brittiske kosmologen - en av de mest berömda i dag - moderna teorier om gravitation, svarta hål och tidens natur. Är universum oändligt? Eller finns det gränser för det?

De kosmologiska gåtorna är inte lösta än, och nu har Hawking skrivit en ny bok där han än en gång försöker göra relativitetsteorins kryptiska ekvationer tillgängliga för en bredare publik. Att tänka på Einsteins fyrdimensionella rumtid är roligt, att lösa materiens gåta är spännande - och sin egen entusiasm försöker Hawking förmedla vidare.

En skillnad från den förra boken är att Hawking den här gången tar illustrationer till hjälp för att förklara den svåra flerdimensionella värld som dagens kosmologer har tänkt ut. I likhet med den förra boken kräver The universe in a nutshell en hel del tankemöda för att komma underfund med hur denna världsbild egentligen hänger ihop.

Litteraturhänvisningar