Ringlande genom luften

Den första flygormen upptäckt.

Sann flygförmåga finns bara hos fåglar, insekter och fladdermöss. Många arter kan däremot glidflyga, t ex flygekorrar och flygfiskar. Nu har forskarna hittat en glidflygande orm.

Det är paradisträdormen i Sydostasien som har denna unika färdighet. Den kastar sig ut i luften från tiotals meters höjd, plattar till sin kropp till dubbla bredden och ringlar med kraftiga rörelser i sidled. Ormen kan avbryta en nedåtriktad rörelse och glida vågrätt, och den kan också ändra riktning i sidled i luften.

I försök ledda av biologen Jake Socha vid University of Chicago placerades paradisträdormar 10 meter upp i ett träd. I genomsnitt landade ormarna 10 meter från trädet, långt bortom den punkt där de skulle ha hamnat vid fritt fall, och de kunde flyga ända bort till 21 meter från trädet.

Flygförmågan kan dels hindra skador vid oplanerade fall, dels underlätta både flykt och jakt. Enligt Jake Socha, som rapporterat sin forskning i Nature, är paradisträdormen det enda kända exemplet i världen på flygförmåga genom rörelser i sidled.