Blomma luras med perfekt kadaverdoft

Svenska forskare visar att blommor kan tillverka exakt samma doftämnen som ruttet kött avger.

Lukten från ruttnande kadaver får människor att må illa. Men spyflugor lockas av lukten, och honorna flyger till kadavret för att lägga ägg. När äggen kläcks kan larverna genast börja äta av köttet.

På små öar utanför bl a Korsikas och Sardiniens kuster växer blomman Helicodiceros muscivorus, kallad döda häst-arum. Bill Hansson och hans medarbetare Marcus Stensmyr vid Sveriges Lantbruksuniversitet i Alnarp har studerat de lockämnen som blomman avger. I tidskriften Nature berättar de att blomman tillverkar en doftkompott med precis samma kemiska sammansättning som de stinkande molekyler som ett ruttnande kadaver avger.

När flugorna kryper in i blomman slår den igen så att insekten inte kan komma ut. Just då är blommans honliga del, pistillen, mogen att ta emot pollen som flugan eventuellt bär på sig. När ståndarnas pollenkorn har utvecklats färdigt, vilket sker efter några timmar, pudras flugan med pollen. Först därefter släpper blomman ut sin fånge. Om blomman har tur låter sig flugan luras ännu en gång och flyger in i en ny blomma och befruktar den.

– Denna arum plus en annan blomma är de hittills enda kända växter som kan tillverka exakta kemiska kopior av de dofter de vill härma. Den andra är en orkidé som vi studerade för ett par år sedan, berättar Bill Hansson.