Magnetisk skönhet

Starka magnetfält skapar vackra mönster.

Magnetfält som är upp till hundra gånger starkare än det runt vår egen sol skulle kunna förklara det spektakulära utseendet hos en del s k planetariska nebulosor. En av de mer kända är Timglasnebulosan, resterna efter en stjärna som slocknade ganska nyligen, mätt med universums tidsmått. I den utdragna dödsprocessen kastade den ut sitt innandöme i form av enorma gasslöjor av kol, syre och andra grundämnen. De flesta planetariska nebulosor ser ut som färggranna, sfäriska gasbubblor, men det finns en hel del asymmetriska undantag som astronomerna ännu inte har kunnat förklara.

Ett internationellt team som är baserat i nederländska Leiden har nu runt fyra gamla stjärnor uppmätt magnetfält som är 10-100 gånger starkare än solens. Astronomerna spår att dessa stjärnor kommer att lämna efter sig märkliga gasformationer när de dör. Det starka magnetfältet tillsammans med heta gasströmmar runt den döende stjärnan kommer att bidra till att en komplicerad och asymmetrisk planetarisk nebulosa bildas.