Kvistnöten knäckt

Vedavfall blir lönsam källa för kosttillskott.

Kvistnötter innehåller lignaner, kemiska föreningar som utgör effektivaantioxidanter. Kvistnötter kallas de delar av veden där grenar växer ut frånstammen. Vid dessa grenrötter är veden extra hård för att grenen ska tålamekaniska påfrestningar. Men om grenen ändå brister och det blir ett sår iveden, skyddar dessa starka antioxidanter trädet mot angrepp frånmikroorganismer, svampar och insekter.

Kemister vid det svenskspråkiga universitetet i Åbo, Åbo Akademi, har nuupptäckt att kvistnötter hos gran innehåller förbluffande stora mängder avlignan. Halterna är upp till tio tusen gånger högre än i spannmål,grönsaker, frukter och bär, våra huvudsakliga källor till dessa välgörandesubstanser.

Det har länge varit känt att lignaner i kosten kan sänka halten av onyttigtkolesterol i blodet. Dessa ämnen tycks också motverka vissa cancertyper.Inom kinesisk läkekonst används allmänt växtprodukter som är rika pålignaner.

– Ur granens kvistnötter kan man utvinna lignaner billigt och i storamängder, berättar professor Bjarne Holmbom vid Åbo Akademi.Förutom i läkemedel och som kosttillskott kan dessa substanser ersättasyntetiska antioxidanter i många olika tekniska sammanhang, t ex i kosmetikaoch i livsmedel.

I pappersmassefabrikerna ställer dock kvistnötterna till med problem. Dekokar inte lika lätt sönder som resten av veden och bidrar bara marginelltmed cellulosafibrer.