Myten om det oskrivna bladet

Varför väcker föreställningen om den mänskliga naturen och biologiska förklaringar till medvetandet så mycket känslor?

Varför betraktas det som så politiskt suspekt? Det frågar sig Steven Pinker, kontroversiell evolutionär psykolog vid MIT i Boston, USA, i sin senaste bok, The blank slate. Med hjälp av forskningsresultat från bl a genetik, neurovetenskap, datavetenskap och evolutionär biologi vill han ta död på de myter om mänsklig psykologi som han menar har dominerat det intellektuella livet under 1900-talet. Den mest efterhängsna har givit boken dess titel: föreställningen om att barn föds som oskrivna blad som sedan ”skrivs” av föräldrar och samhälle. Evolutionära psykologer som Pinker hävdar att det mänskliga medvetandet, precis som kroppen, har formats genom det naturliga urvalet under den biologiska utvecklingen.

Steven Pinker har redan två bästsäljare bakom sig, The language instinct och How the mind works. I den nya boken fortsätter han i samma goda stil. Hans ståndpunkt är tydlig och han drar sig inte för att ibland nästan karikera meningsmotståndare, men håller sig inom gränserna. Det är underhållande, högaktuellt, vittomspännande och rasande välskrivet.

The blank slate