Gammaskurar över jorden

Två miljarder ljusår bort kollapsade en stjärna för länge sedan. I slutet avmars nådde dödsskriet jorden.

Den 29 mars i år träffades jorden av en skur gammastrålar från ett av demest ljusstarka utbrott av gammastrålar som någonsin har observerats. I merän 30 sekunder överglänste utbrottet alla andra gammastrålkällor i helauniversum.

Astronomer misstänker att ett utbrott av detta slag uppstår när en specielltmassiv stjärna kollapsar till ett svart hål. Då frigörs oerhört storamängder energi. Först kommer en svärm av gammastrålar som är den mestenergirika form av strålning som finns, och efter dem de något mindreenergirika röntgenstrålarna. Efterglöden övergår sedan i optiskt ljus somsakta svalnar av, ibland under flera veckors tid.

Ungefär fem timmar efter det att den amerikanska rymdstyrelsen Nasassatellit Hete hade observerat utbrottet, gjorde den finska amatörastronomenMarkus Tuukkanen i Vanta utanför Helsingfors den första visuellaobservationen. Visserligen såg den ljussvaga nykomlingen i stjärnbildenLejonets rygg inte mycket ut för världen i hans teleskop. Men det är intevarje natt som amatörastronomer kan betrakta objekt som ligger två miljarderljusår bort i universum.

– Visuellt är det inte så mycket att titta på. Det ser ut som en mycketljussvag stjärna bara, säger Markus Tuukkanen.

– Men det är fascinerande för själen. Jag gillar att vara på rätt plats ochha tur med vädret. Jag hade några timmar på mig att förbereda allt innan detblev mörkt, och sedan hann jag observera i 90 minuter innan molnen kom.