Sevärda franska fossil

Bland allt annat Frankrike har att bjuda på finns unika geologiska sevärdheter.

I utkanten av staden Digne Les Bains i Provence finns fyndorten Dalle à Ammonites des Isnards. Här kan man beskåda en 350 kvadratmeter stor bergvägg bestående av nästan enbart ammonitfossil. De flesta tillhör arten Coronicéras sémicostatum som levde i början av jura.

Denna geologiska period inföll för 145–210 miljoner år sedan då det fanns ammoniter i rikliga mängder i haven. Men dessa djur dök upp redan under devonperioden för nära 400 miljoner år sedan. Under denna långa tid uppstod många olika arter av varierande form och storlek. Gemensamt för dessa bläckfiskdjur var det spiralformigt hoprullade skalet. När dinosaurierna dog ut för omkring 65 miljoner år sedan försvann även ammoniterna.

Bergväggen ingår som en av de främsta sevärdheterna i La Réserve Géologique de Haute-Provence. I det geologiska reservatet ingår 18 platser som ställts i ordning med informationstavlor och märkta vandringsleder.

Även i Sverige finns många spännande geologiska sevärdheter. Passa på den 13 september då geologi-Sverige inbjuder till Geologins dag!