Fem kvarkar i en

Efter trettio års letande har forskare hittat den första partikeln som tros innehålla fem kvarkar. Den kortlivade partikeln är döpt till Theta-plus.

Kvarkar är några av naturens allra minsta fysiska beståndsdelar. När tre kvarkar slår sig samman bildar de protoner och neutroner, och när en kvark och en antikvark går ihop blir det partiklar som kallas mesoner. För trettio år sedan insåg fysikerna att det kunde finnas ytterligare en grupp partiklar som består av sammanlagt fem kvarkar. Kanske är det en sådan som nu har dykt upp i laboratorier runt om i världen.

– Det kan vara svårt att avgöra om det verkligen är en partikel eller en molekyl som består av två partiklar, säger Thors Hans Hansson som är professor i teoretisk fysik vid Stockholms universitet.Theta-plus skulle därför kunna visa sig vara en sammanslagning av en kvark-antikvarkpartikel och en trippelkvarkpartikel. Därför väntar ytterligare mätningar på den lille gynnaren. Men den är svårfångad. Theta-plus existerar som en enhet i bara ungefär 10-23 sekunder (en hundratusendels attosekund). Därefter sönderfaller den.

Theta-plus har behagat visa sig i partikelacceleratorer i först Japan och sedan Ryssland, USA och Tyskland. Men partiklar som Theta-plus finns i fritt tillstånd också.

– Kortlivade partiklar som den här kan skapas när den kosmiska strålningen träffar jordatmosfären, säger Thors Hans Hansson.