Bokanmälan: En ny världsbild

Publicerad:

2003-12-01

Det här är en liten bok om en stor man. Isaac Newton lär ha sagt att han kunde se längre för han stod på giganternas axlar. Men på det trodde han inte själv, hävdar författaren. I stället föddes Newton in i en värld som var fylld av mörker och magi. Han vände sig bort från livets goda, utkämpade bittra strider med sina meningsmotståndare. Ensam och i hemlighet försökte han lösa fysikens och alkemins gåtor. Och vad han skådade var en helt ny bild av hur världen är beskaffad och de lagar som styr den. "Lyckliga Newton", lär Einstein en gång ha sagt, "naturen var som en öppen bok för honom. Och där står han framför oss ensam, stark och säker."

Så ter sig Principias författare i våra ögon än i dag - ett ensamt geni som lyckades genomskåda naturens hemligheter. Men sanningen och livet är som vanligt mer invecklade än så, och boken ger mersmak för fördjupningar i Newtons och fysikens sammanflätade öden.

Litteraturhänvisningar