Inga synvillor i universum

Oändligt eller ändligt, det är den stora kosmologiska frågan.

Universum är relativt litet, ändligt och format som en dodekaeder – en tolvsidig tärning – skriver en fransk-amerikansk forskargrupp i tidskriften Nature. Denna märkliga form har forskarna fått fram genom att studera den kosmiska bakgrundsstrålningen med hjälp av det nya rymdbaserade mikrovågsteleskopet WMAP. Temperaturfläckarna som finns i bakgrundsstrålningen visar att de storskaliga variationer som borde finnas i ett mycket stort eller oändligt universum saknas. Däremot skulle bristen på storskaliga variationer passa in i en modell av universum som en liten dodekaeder.

Begreppet ”liten” i kosmologiska sammanhang är detsamma som mindre än vårt synliga universum. Vi kan se drygt 13 miljarder ljusår ut i rymden. Så lång tid har det tagit för ljuset från big bang att nå oss. Om vi bor i en liten dodekaeder ser universum ut att vara större än det är, eftersom vi luras av symmetriska spegelbilder – en och samma avlägsna galax skulle dyka upp på flera ställen som synvillor.

En annan forskargrupp har dock redan sökt efter de symmetrier som ett sådant universum borde lämna efter sig, utan att hitta sådana synvillor. Det tyder på att universum ändå inte är så litet. Kosmologerna måste därför förklara varför de storskaliga temperaturvariationerna som borde finnas i ett stort eller oändligt universum, saknas i den kosmiska bakgrundsstrålningen.

– Det är en svår situation. Vi ser intressanta indikationer på att universum är ändligt, men det passar inte med andra observationer, säger Joakim Edsjö som är teoretisk fysiker vid Stockholms universitet.

– Vi bör leta efter modeller för ändliga universum, men just dodekaedern verkar inte fungera.