Negativt guld

Svenska och schweiziska forskare har för första gången lyckats tillföra en elektron till en enskild atom.

Ytterligare ett steg i nanovärldens pytteverkstad är taget. Forskare vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg och IBM i Zürich har lyckats kontrollera laddningen hos en enskild guldatom. Tidigare har man kunnat påverka molekyler på ett liknande sätt, men detta är första gången man lyckats med en enskild atom.

Än finns inget direkt tillämpningsområde, men förmågan att manipulera enskilda atomer kan vara viktig, bland annat för att kontrollera kemiska reaktioner och bygga ännu mindre elektronikkretsar.

Experimentet utfördes hos IBM med en guldatom i en tunnfilm av natriumklorid, på ett metallsubstrat. Ett sveptunnelmikroskop placerades ovanför atomen och med hjälp av en strömpuls tillfördes atomen en elektron. Denna stannade kvar tills en ny strömpuls plockade bort den.

Mats Persson och Fredrik Olsson, som ingår i forskargruppen vid Material- och ytteori på Chalmers, står för den teoretiska tolkningen av experimentet.