Flugätande robot

Den robot som kan fånga flugor och utvinna elektricitet ur dem blir självgående.

Vissa typer av robotar behöver kunna alstra sin egen energi, till exempel för att ta sig fram i svårtillgängliga områden eller vid olycksplatser där människan inte kan vistas.

Därför utvecklar nu forskare vid University of the West of England i Bristol en robot som ska fånga flugor och sedan ”äta upp” dem. Hittills har man koncentrerat sig på att få roboten att utvinna energi ur insekter. Nästa steg blir att roboten ska kunna fånga dem på egen hand.

Roboten förbränner flugorna i biologiska bränsleceller. Systemet utnyttjar en sockerart i insekternas skelett kallad kitin. I åtta celler finns bakterier som bryter ner sockret och frigör de elektroner som används för att producera elektrisk ström.

I dagsläget har roboten en toppfart på tio centimeter i timmen. Det tar tolv minuter för roboten att tillverka så mycket energi att den kan förflytta sig två centimeter och skicka ett radiomeddelande. För att få EcoBot II att rulla i fem dagar krävdes endast åtta flugor, en i varje bränslecell.

– Vi har hittills låtit cellerna producera el i flera dagar, men hela tiden stängt av roboten när vi lämnat labbet. Ändå är vi övertygade om att roboten kan förflytta sig självt kontinuerligt, säger professor Chris Melhuish.