Skalliga bakterier kan inte infektera

Molekyler som hindrar bakterier att ta sig in i våra celler.

Bakterieinfektioner brukar botas med olika typer av antibiotika som dödar bakterierna eller hindrar dem från att växa. Problemet har varit att detta utgör en grogrund för resistenta bakterier, som gynnas när deras konkurrenter slås ut. Nu försöker man i stället angripa bakteriernas sjukdomsframkallande förmåga genom att hindra dem från att över huvud taget ta sig in i kroppens celler. I sitt avhandlingsarbete har Andreas Larsson vid Kemiska institutionen, Umeå universitet, formgivit och tagit fram molekyler som hindrar bakterier från att utveckla vidhäftningsorgan, så kallade pili.

– Vi har hittat organiska molekyler som förhindrar det transportprotein som finns inne i bakterien att frakta ut pilins byggstenar. Då bildas inga pili alls, säger han.

Molekylerna kallas 2-pyridoner och består av två sammansatta ringsystem, som kan tillföras exempelvis svavel eller andra atomer som ger molekylen specifika egenskaper.

När bakterier odlas visar det sig att tillförsel av dessa molekyler avväpnar en typ av E. coli-bakterier som i vanliga fall orsakar urinvägsinfektion.