Bokanmälan: Geologisk ögonfröjd

Man behöver inte vara geolog för att förtrollas av bilderna i denna bok. Författaren är både geolog och fotograf - och dessutom konstnär skulle man kunna tilllägga. Han visar att stenar kan vara så mycket mer än död materia.

2005-01-01

Bildmaterialet spänner över ett brett fält, alltifrån geografiska formationer till bilder tagna i mikroskop. Innehållet är uppdelat i kapitel om exempelvis märkliga landskap och bergformationer, kristaller, geoder (sfäriskt ihåliga stenar, fyllda av kristaller), agater, mineralstrukturer och fossil.

Bilderna fängslar och sätter fart på fantasin. Skulle den egna förmågan inte räcka hjälper Wiersma betraktaren på vägen genom att namnge fotografierna på samma sätt som målare döper sina dukar. Reflections, From outer space, The Big Bang och Genesis är några exempel. Varje kapitel inleds med en förklarande text, och varje bild är försedd med en egen vetenskaplig presentation. Texterna är kortfattade men informativa.

En perfekt presentbok att avnjuta i små portioner.

Litteraturhänvisningar