Smaken sitter i hjärnan

Pepsi och Coke smakar likadant men ger olika hjärnavtryck beroende på vilken dryck personen föredrar.

De båda sockerkulörfärgade dryckerna är mycket lika varandra både kemiskt och fysiskt, men många hävdar bestämt att den ena är mycket godare än den andra. Detta använde en amerikansk grupp forskare för att studera hur kulturella förväntningar påverkar hur vi upplever smak.

I försöken deltog 67 personer, som fick sörpla läsk samtidigt som deras hjärnor avbildades med magnetresonanskamera. När läsken levererades anonymt aktiverades en del av hjärnan som enbart reagerar på smak.

Men när dryckens identitet var känd visade sig andra hjärnstrukturer spela in, bland annat hippocampus och en del i högra pannloben. Den senare tycks påverka smakupplevelsen beroende på tidigare inhämtad kulturell information, medan hippocampus svarar för hågkomst och framtagande av sådan information, skriver forskarna i tidskriften Neuron.