El botar depression

Kontinuerlig stimulering med svag elektricitet hjälpte patienter där all annan behandling hade misslyckats.

I de flesta fall går depression att behandla, men i knappt 5 procent av fallen fungerar varken läkemedel, psykoterapi eller elektrokonvulsiv behandling. I en första studie har nu amerikanska och kanadensiska forskare provat att med inopererade elektroder ge svag elstimulering i en djupt liggande del av hjärnan hos sex patienter. Redan i operationssalen upplevde patienterna tydlig förbättring av sina symtom – ”rummet ljusnade” och ”tomhetskänslan försvann”. Helen Mayberg är neurolog och ledare för studien, som publicerades i tidskriften Neuron:

– Den här delen påverkar även andra i ett slags depressionskrets, ungefär som när ett trasigt julgransljus på slingan släcker hela belysningen. Här är hjärndelen överaktiv, och genom lågvoltsstimulering går dess aktivitet att lugna ner, säger hon.

Fyra av patienterna mår nu, efter ett drygt år, bra och arbetar och umgås socialt. Deras elektroder stimulerar hjärnan fortfarande, men hos en av dem stängde forskarna av strömmen, utan att hon visste det. Under dessa två veckor kände hon sig ”trög i huvudet”, men blev inte deprimerad.

– Det tyder på att hjärnan kan tillfriskna så småningom och att sådan här stimulering kanske inte behöver pågå för evigt, säger Helen Mayberg.

De patienter som blev friska hade det gemensamt att deras depression hade debuterat tidigt. Helen Mayberg hoppas nu att forskare och läkare ska prova metoden för att utvärdera den bland patienter med olika typer av svårbotad depression.