Att bygga maskiner av bakterier

Amerikanska forskare tror att levande bakterier i framtiden kan bli byggstenar i elektroniska kretsar.

Vid University of Wisconsin-Madison i USA arbetar en forskargrupp med elektroniska kretsar i nanostorlek (en nanometer är en miljarddels meter). Forskarna använder levande bakterieceller som påverkas av elektricitet. Bakterierna leds en och en ner genom en smal kanal, som fungerar som ett transportband, till ett gap mellan två elektroder. Där hålls de kvar med hjälp av en svag elektriskt ström. Bakterierna blir elektriskt ledande omkopplare.

– Resultatet är intressant, eftersom många i dag lägger ner mycket tid på att hitta material, som nanotuber eller nanotrådar, vilka kan användas som elektriska kontakter. Genom att i stället använda bakterier uppnår man många fördelar, säger professor Robert J. Hamers.

Han tror exempelvis att det kan vara möjligt att fästa molekylära guldpartiklar på bakteriernas skal för att göra dem till elektriskt ledande guldtrådar. Principen bakom tekniken är känd av svenska forskare.

– Tidigare har andra lyckats attrahera nanopartiklar och andra avlånga objekt till ett elektrodgap med hjälp av elektriska fält, säger professor Lars Samuelson, som leder det omfattande Nanometerkonsortiet vid Lunds universitet.

En annorlunda tillämpning som den amerikanska forskargruppen skissat på är att låta bakterier i en sensor reagera på skadliga mikroorganismer. På så sätt skulle man kunna detektera och utlösa larm vid en biologisk terrorattack.