Neutriner fångas i isen

Första instrumentet på plats i Antarktis.

IceCube är ett nytt instrument som ska fånga neutriner, det vill säga partiklar som spårlöst genomkorsar nästan allt som kommer i deras väg. Nu står hoppet till den tjocka isen på Antarktis, som tillsammans med hela jordklotet kan bli en neutrinofälla. När neutrinerna från norra himlavalvet passerat jorden och stoppas i isen uppstår en liten kedjereaktion som i slutänden skickar ut blixtar av ljus. Det är dessa som IceCube ska fånga.

IceCube kommer att bestå av 4 200 ljusdetektorer, upphängda på 70 strängar som sänks ner i isen. Den första strängen är nu på plats, den sista kommer ner i januari 2010. Sverige satsar 36 miljoner kronor på neutrinoforskning på Antarktis.

– Vi samlar data redan nu, och vi har sett att instrumenten fungerar, berättar Per-Olof Hulth, professor i astrofysik vid Stockholms universitet. Det är ovanligt att ingen av detektorerna krånglar, och vi har redan testat dem och fångat blixtar från atmosfäriska myoner, som bildas när kosmisk strålning träffar luften.

IceCube är en vidareutveckling av erfarenheter från Amanda, som var det första moderna neutrinoteleskopet i Antarktis.