Fotosyntes utan sol

Djupt under havet har forskare hittat en bakterie som använder det bleka skenet från en het källa till att driva sin fotosyntes.

Vattnet som forsar upp från havsbottnen på 2 400 meters djup utanför Mexikos kust är nästan 400 grader varmt. Källan är så het att den ger ifrån sig ett rödaktigt sken. I övrigt är allt nattsvart på djuphavets botten.

Nu har amerikanska och tyska mikrobiologer upptäckt att en tidigare okänd grön svavelbakterie är beroende av källornas svaga sken för att försörja sig med energi. Bakterien är det första kända exemplet på en helt och hållet fotosyntetiserande organism i naturen som klarar sig utan solljus.

- En slutsats av detta är att fotosyntesen skulle kunna finnas kvar här på jorden även om solen slocknade, säger Karsten Pedersen, professor i mikrobiologi vid Göteborgs universitet.