Gammastrålar från alltings gryning

Den kraftigaste strålning som finns.

Gammastrålar härstammar från våldsamma utbrott av supernovor, det vill säga massiva stjärnor som avslutar sitt liv med en kraftig explosion. Den här gången exploderade supernovan bara 900 miljoner år efter big bang, vilket man också kan översätta till ett avstånd av 12,6 miljarder ljusår från jorden. Upptäckten slår det tidigare avståndsrekordet med 500 miljoner ljusår.

Gammastrålar är den enda typ av ljusglimt som astronomerna kan använda för att penetrera världsrymden så djupt. De bär med sig enorma mängder energi - forskarna har beräknat att under några få minuter gav rekordutbrottet av gammastrålning ifrån sig 300 gånger mer energi än vår sol kommer att stråla ut under hela sin livstid.

Universums största explosioner

Sällsynta utbrott av gammastrålning är fortfarande en gåta - men jorden går säker från explosionerna.

2008-06-01

Ljusast i universum

Stjärnexplosion kunde ses med blotta ögat.

2008-07-01