Neandertalares kärn-DNA avläst

Svensken Svante Pääbo har som första forskare i världen lyckats avläsa arvsmassa från cellkärnor hos neandertalare. Resultaten kan fördjupa kunskapen om släktbanden till vår närmaste utdöda släkting.

Svante Pääbo, professor i evolutionär antropologi vid Max Planck-institutet i den tyska staden Leipzig, började analysera neandertalar-DNA redan för tio år sedan. Då studerade han arvsmassa från mitokondrierna, cellernas kraftverk, eftersom det rent tekniskt är enklast. Men merparten av all genetisk information finns i cellkärnorna.

Nu har han avläst ungefär en miljon DNA-bokstäver av arvsmassan i cellkärnor från en neandertalare som levde för 45 000 år sedan, rapporterar tidskriften Nature. Det är ett första steg mot att kartlägga neandertalarnas hela arvsmassa, det så kallade genomet