Monsterblomma vinner manustävlingen

Uppsalabotanikern Emil Nilsson får första pris, 25 000 kronor, i F&F:s manustävling med en fängslande text om jubilerande Carl von Linné. Artikeln finns i detta nummer på sidan 26. Fyra välförtjänta andrapriser à 12 500 kronor delas också ut.

1. Emil Nilsson, Uppsala universitet: Blomman som kunde gjort Linné till Darwin

2. Per-Arne Bodin, Stockholms universitet: Ksenia, Sankt Petersburgs älskade dåre

2. Hanna Enefalk, Uppsala universitet: De sjungande storsvenskarna

2. Kerstin Johannesson, Tjärnö marinbiologiska laboratorium, Carl André, dito, & Lena Kautsky, Stockholms universitet: Östersjöns hotade flora och fauna

2. Jan Rees, Karlstads universitet, & Johan Lindgren, Lunds universitet: Svenska dinosaurier – utbredning och vandringsvägar

Totalt deltog 80 manus i tävlingen. Flitigaste universitetet är Uppsala, som bidragit med 15 manus, följt av universiteten i Göteborg (11), Lund (9), Stockholm (7), Linköping (5) samt Kungliga Tekniska högskolan (5).

Mängder med olika akademiska ämnen är representerade. Vanligaste området är biologi/lantbruk (14 manus), följt av medicin (11), historia/arkeologi/teologi (9), fysik/astronomi (9), teknik (7), samhällsvetenskap (7), språk/litteraturvetenskap (6), beteendevetenskap (6) och miljöforskning/geovetenskap (4).

Av manusen hade 42 procent kvinnlig ensam- eller huvudförfattare.

Juryn bestod av Forskning & Framstegs chefredaktör Björn Fjæstad (ordförande), F&F:s redaktionschef Cecilia Christner Riad, tidigare chefredaktören för ICA-kuriren Lena Björk, fysikprofessorn Ulf Danielsson samt Richard Wahlund, professor i företagsekonomi med inriktning mot medier.

Många av de manus som inte vann pris har ändå bedömts vara så intressanta att också de kommer bli artiklar i Forskning & Framsteg.