Nu kan du vika ditt eget protein

Outnyttjad datorkraft i spelmaskiner används för biologisk forskning.
Text Johan Falk

I slutet av mars släpptes Sonys nya spelmaskin PlayStation 3 på Europamarknaden. Den kan förutom till spel också användas till biologiforskning. I samarbete med Stanford University har Sony anslutit spelkonsolen till folding@home. Detta projekt går ut på att använda outnyttjad datorkraft från hundratusentals frivilliga internetanvändare till att simulera hur proteiner formas.

– Man kan säga att en PlayStation 3 består av en vanlig dator och åtta hjälpdatorer. På vissa beräkningar är den tio gånger snabbare än en PC, säger Erik Lindahl, som varit med och utvecklat folding@home och nu leder en forskargrupp vid Stockholm Bioinformatics Center, Stockholms universitet.

Beroende på hur många nya användare som ansluter sig till projektet kan folding@home inom ett år bli snabbare än världens starkaste superdator. På Stockholm Bioinformatic Center planerar forskare nu att köpa PlayStation 3 i stället för nya datorer.

Proteiner kontrollerar de flesta processer i kroppen, och bättre kunskap kan hjälpa till att förstå sjukdomar som beror på att proteiner veckas fel, exempelvis Alzheimers sjukdom.

Text Johan Falk