Teleskop-projekt i Afrika

Det europeiska Descartes-priset för framstående forskning har gått till det internationella gammastråleobservatoriet HESS.

2007-06-01

Observatoriet ligger i Namibia och består av fyra instrument som ska spåra kosmisk strålning på sydhimlen. Teleskopen ska lokalisera de mest högenergetiska gammastrålarna. När HESS förra året upptäckte åtta nya källor för gammastrålning fördubblades det totala antalet kända källor.

Huvudmän för teleskopen är det tyska Max Planck-institutet och University of Namibia. Men det var lokala företag som bar huvudansvaret för bygget, som förutom forskning även ska erbjuda utbildning och träning för studenter från universitetet i det närbelägna Windhoek. HESS har också blivit ett populärt turistmål. Man försöker dock begränsa antalet besök för att skydda teleskopen från vägdamm.

Namnet HESS är en akronym för High Energy Stereoscope System, men ska samtidigt hedra österrikaren Victor F. Hess. År 1936 fick han Nobelpriset i fysik för upptäckten av just kosmiska strålar.