Kroppens inre som konstverk

Proteiner från olika delar av kroppen har blivit 15 konstverk.

Idén att göra konstverk av mikroskopbilder dök upp när professor Mathias Uhlén tilldelades Kungliga Tekniska högskolans stora pris år 2006. Bilderna ingår i forskningsprojektet Human Proteome Resource där forskarna arbetar med att kartlägga kroppens 22 000 proteiner. Varje dag tas 10 000 bilder fram. Hittills har de samlat 1,2 miljoner bilder i en atlas. Före år 2009 ska atlasen innehålla 10 miljoner bilder. Och år 2014 beräknas arbetet vara klart.

Marianne Petterson-Soold, grafisk formgivare, har i samarbete med Mathias Uhlén valt utsnitt ur bilderna. Färgerna är identiska med originalen. Betyder det att människokroppen har sådana färger?

– Nej, man kan inte säga att det är så vi ser ut. Det är artificiella färger som vi skapat med biokemiska verktyg. Den bruna färgen är densamma som vi ser i mikroskopen. Vi måste bygga kontrasten för att få fram bilden i mikroskopet och kunna titta på ett specifikt protein, säger Mathias Uhlén.

Bilderna från de olika organen liknar poetiska landskap.

– Det är bland annat hjärnans fettceller, som är väldigt speciella, mag-och tarmkanalen och levern, säger han.

Det finns 15 original. Totalt har 150 konstverk producerats, som fördelats mellan KTH och Akademiska sjukhuset i Uppsala, som deltar i projektet.