Robert Trivers – Pristagare satsar på självbedrägeri

Robert Trivers är årets vinnare av Crafoordpriset i biovetenskap. Under sin karriär har han både revolutionerat evolutionsbiologin och suttit i fängelse.

Amerikanen Robert Trivers har kommit till Lund för att ta emot en prissumma på 500 000 dollar och för att berätta om sin forskning, som just nu handlar om självbedrägeri. Han menar att självbedrägeriet har utvecklats i bedrägeriets tjänst, snarare än som ett försvar mot smärtsamma insikter.

– Genom självbedrägeri blir vi bättre på att lura andra, och kan göra det med mindre mental ansträngning. Men det sker till priset av en felaktig uppfattning om verkligheten, säger Robert Trivers, professor i antropologi och biologi vid Rutgers University i USA.

I en bok som ska komma ut 2009 kommer han bland annat att undersöka hur självöverskattning leder människor att starta krig.

Efter att ha studerat matematik, historia och psykologi blev Robert Trivers förälskad i evolutionens logik. Som doktorand vid Harvard University skrev han år 1971 en uppsats som lanserade begreppet reciprok altruism för att förklara hjälpsamhet mellan individer som inte är släkt. Under de följande fem åren publicerade han ytterligare banbrytande idéer som lade grunden för biologisk forskning om konflikter och samarbete i olika slags relationer mellan både djur och människor.

Hans teorier blev kända för en bredare allmänhet via böcker som Sociobiologi av Edward O. Wilson och Den själviska genen av Richard Dawkins. Robert Trivers själv försvann från scenen. Han drabbades av manodepressiv sjukdom, vilket periodvis har kvävt hans kreativitet och raserat både ekonomi och relationer. Efter ett bråk om en hotellräkning i Kingston, Jamaica, hamnade han i fängelse under tio dagar.

– Sådana sammanbrott har gjort att jag kan identifiera mig med utsatta människor, säger han.

Den sociobiologi som växte fram ur hans teorier har fått kritik för vara ett politiskt högerprojekt. Den sortens politik har aldrig lockat Robert Trivers. Han var nära vän med en av grundarna av Black Panther Party, ett radikalt parti för svartas rättigheter, och är starkt kritisk mot USA:s president George W. Bush.