Superkall spegel

En spegel stor som en femtioöring har kylts ner av amerikanska och tyska forskare till 0,8 grader från absoluta nollpunkten.

Det är den lägsta temperaturen hittills för ett så pass stort föremål.

Målet är att komma så nära nollpunkten att kvantmekaniska effekter blir synliga - vilket hittills aldrig skett hos objekt större än stora molekyler. Den aktuella spegeln väger ett gram.

- Vi tror att vi kommer att se kvanteffekter, men också många överraskningar, säger Nergis Mavalvala vid Massachusetts Institute of Technology, som lett forskningen.

Kylningen använder två lasermetoder: dels för att hålla spegeln på plats, dels för att dämpa vibrationer och därmed göra spegeln ännu kallare. Innan några kvanteffekter kan påvisas måste temperaturen sänkas till omkring en tiomiljondels grad från absoluta nollpunkten.

Resultaten publiceras i Physical Review Letters.

Schrödingers kattungar

Kan en katt samtidigt vara levande och död?

2003-01-01

Enstaka elektroner hoppar på kommando

Danska forskare kan bestämma spinnriktningen.

2008-07-01

Världens mest exakta klocka

Utmanare i lättmetall hotar den regerande mästaren.

2008-06-01

Björndjur på rymdresa

Klarar de tuffa små vattendjuren även rymdens påfrestningar?

2007-12-01

Supraledare - en frusen framtidsdröm

20 år efter supraledarnas genombrott är de fortfarande en gåta.

2008-01-01