Syret lyser upp Venusnatten

Planetens sken beror på att energi frigörs när syreatomer förenar sig till syremolekyler.

Den europeiska Venussonden anlände till vår grannplanet för drygt ett år sedan. Sedan dess har den samlat en stor mängd mätdata som kommer att hålla europeiska astronomer sysselsatta flera år framöver. Man hoppas kunna avslöja Venus hemligheter, och få syn på dess kanske vulkanbeströdda yta. Annars är dess molnlager av koldioxid alltför ogenomträngligt för att man ska kunna se ytan i synligt ljus.

Nya data från Venus Express visar planetens nattliga sken. Den lyser som en rymdfyr, enligt astronomerna. Det fluorescerande ljuset har redan tidigare upptäckts, och forskarna tror att det är syreatomer som sänder iväg energi när de slår ihop sig till syremolekyler, O2.

Men vad kommer det så sällsynta syret ifrån? Man tror att solstrålningen frigör syre från den koldioxid som det finns gott om i Venus atmosfär. Därefter transporteras syret mot planetens nattsida där ihopslagningen sker, med strålning som följd. Att följa syrets bana ger viktiga upplysningar om atmosfärcirkulationen kring planeten.