Försvunnen drottning återfunnen

Med hjälp av DNA-teknik och en kindtand har man kunnat identifiera en tidigare okänd mumie som drottning Hatshepsut.

Redan 1903 upptäckte en brittisk arkeolog, Howard Carter, den mumie som i somras identifierades som Hatshepsut, egyptisk farao mellan 1490 och 1468 f.Kr. Carter, som var på jakt efter den mytomspunna drottningen, fann hennes grav tom. I stället hittade han två andra mumier, som han emellertid trodde var ointressanta.

Den ena har nu visat sig vara den försvunna drottningen.

Under ledning av Zahi Hawass, arkeolog och chef för Egyptens riksantikvarieämbete (Supreme Council of Antiquities), har man undersökt fyra misstänkta mumier. Identifieringen har delvis skett med hjälp av DNA-teknik, där man tagit hjälp av drottningens mumifierade mormor för att hitta rätt mumie. Avgörande var emellertid den kindtand som man hittade i en träask med Hatshepsuts inskription. Genom att jämföra tanden med mumiernas tandrader menar Zahi Hawass sig ha kunnat säkerställa identifieringen.

Hatshepsut var en av de mest långlivade regenterna i det forna Egypten, och var den första och enda kvinna som lät kröna sig till farao.

De historiska källorna berättar om en mycket vacker kvinna, men mumiefynden tyder på att Hatshepsut var en kort, skallig och ganska fet dam, som troligen led av hudsjukdomar, cancer, diabetes och ruttna tänder.

Man ska nu fortsätta att DNA-testa alla 40 kvarvarande kungliga mumier. Inte bara vill man kontrollera att mumierna verkligen är de man tror, utan också klargöra släktskapen i de kungliga familjerna.