Vi shoppar, alltså finns vi

Svenskarna konsumerar mer, och bryr sig inte så mycket om hållbar utveckling.
Publicerad

Konsumtionen har ökat med 27 procent sedan 1995, även när man tar hänsyn till att vi blivit fler och priserna ökat. Det visar en konsumtionsrapport för år 2005 som sammanställts av Centrum för konsumtionsvetenskap, Göteborgs universitet.

– Det är en slående ökning, säger ekonomen Ulrika Holmberg vid Centrum för konsumtionsvetenskap, och konstaterar att vi uttrycker oss allt mer genom shopping.

Ökningen består inte minst av lyxkonsumtion. Vi går ut mer, inreder våra hem dyrare och köper mer skor och kläder. Konsumtionen av stora kapitalvaror som båtar och husvagnar har ökat med 97 procent.

Trots att vi uppenbarligen borde ha råd är det få som väljer miljömärkta produkter. Ändå har det tillkommit över 3 000 nya kravmärkta produkter sedan 1997. Men utbudet och kvaliteten anses ändå dåligt.

– Många vill dessutom ha ett direkt resultat, till exempel i form av bättre egen hälsa, säger Ulrika Holmberg.

Möjligen kan den dåliga försäljningen bero på att det är svårt att bedöma vad som är bra för miljön. Ett tecken på det är att försäljningen av rättvisemärkta produkter faktiskt har ökat, bara under 2005 med 52 procent.

– Vi är mer materialistiska och möjligen också mer egoistiska i vår konsumtion. Men all konsumtion är konjunkturkänslig. När det blir lågkonjunktur kommer konsumtionen av lyx som kapitalvaror och utlandsresor att minska, säger Ulrika Holmberg.

Publicerad

Samhälle & kultur

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor